ROLAND DE LASSUS - LE PLUS QUE DIVIN ORLANDE

Date: 10 Juillet 2015

Documents à télécharger : 
PDF icon Programme.pdf

Résumé : 

09h00 Introduction
Henri Vanhulst (ULB / Académie royale de Belgique)

Session I.
Les motets / Motets
Président / Chair : Henri Vanhulst

09h15 Orlando di Lasso : Job Lessons, Sibylline Prophecies, Penitential Psalms and the Books of Hours
Franz Körndle (Universität Augsburg)

09h45 Tonal Structures and Compositional Technique in Orlando di Lasso’s Psalm Settings
Diane Temme (Bangor University)

10h15 Enoch Widman’s Calendrical Ordering of Motets by Orlando di Lasso and his Contemporaries
David Crook (University of Wisconsin, Madison)

10h45 Modalité et rhétorique musicale dans les madrigaux spirituels de Lassus et de Palestrina
Anne-Emmanuelle Ceulemans (UCL)

11h15 Pause

Session II.
La musique profane / Secular Music
Président / Chair : Anne-Emmanuelle Ceulemans

11h30 Lasso and the Quodlibet
Bernhold Schmid (Bayerische Akademie, München)

12h00 Listening Again to Lasso’s Melancholia : The Chansons and their Cultural Context
Richard Freedman (Haverford College Pennsylvania)

12h30 L’Epitaphium Clementis non Papae de Lassus : hommage ou dérision ?
Henri Vanhulst (ULB / Académie royale de Belgique)

Session III.
Les messes / Masses
Président / Chair : Bernhold Schmid

14h00 Lassus and Chant Traditions
David Burn (KUL)

14h30 Picking the Trail of the Huntsman’s Mass : The Tradition and Legacy of Lasso’s Missa in modulum Iager
Christian Leitmeir (Bangor University)

15h00 The Woman in the Mirror : Reconsidering the Parody Masses by Lassus
Barbara Eichner (Brookes University, Oxford)

15h30 Pause

Session IV.
Lassus, son monde et sa réputation posthume / Lasso’s world and posthumous reputation
Président / Chair : Richard Freedman

15h45 Lassus dans le manuscrit Barbarino (PL-Kj 40032)
Christine Ballman (ULB)

16h15 Les Meslanges de 1570 et de 1576 : la main de Lassus ou celle de l’éditeur ?
Annie Coeurdevey (Paris)

16h45 Permanence de la musique de Lassus en France au XVIIe siècle : répertoires, peintures, gravures
Florence Gétreau (CNRS, Paris) & Laurent Guillo (Paris)

17h30 Discussion

18h00 Fin du colloque


ARSONIC
RUE DE NIMY, 138
7000 MONS

Comité scientifique
Anne-Emmanuelle Ceulemans (UCL)
Marie-Alexis Colin (ULB)
Richard Freedman (Haverford College, Pennsylvania)
Bernhold Schmid (Musikhistorische Kommission, Bayerische Akademie der Wissenschaften, München)
Henri Vanhulst (ULB / Académie royale de Belgique)
Philippe Vendrix (Université de Liège / Académie royale de Belgique)

Inscription souhaitée auprès de :
Alice Droixhe
alice.droixhe@academieroyale.be
(+32) 2.550.22.08

(entrée libre)